Izstādes ir par sasniegumiem – par inovācijām un par to, ar ko lepojamies. Šajā ziņā Riga Food 2022 uzrādīja interesantu tendenci: spriedzi starp neofīliju, mīlestību uz jauno, un pieturēšanos pie zināmā, tradicionālā.
Kultūrantropologs Klods Fišlers ieviesis terminu visēdāja paradokss. Cilvēks ir visēdājs. Tāpēc, lai uzņemtu pietiekamu uzturvielu spektru, viņam nemitīgi jāmeklē un jānogaršo jauni produkti. Vienlaikus jaunais ir arī apdraudošs, jo var būt indīgs, tāpēc drošāk ir ēst to, kas labi zināms un izrādījies nekaitīgs paaudžu paaudzēm. Riga Food ilustratīvi attēlo šo spriedzi. Pārtikas nozare šobrīd viļņojas dinamiskās pārmaiņās, kurās vienus produktus un paradumus aizraus dzelmē, bet citi paliks nesatricināmi. Tas, kas sākotnēji šķita globālās pasaules problēmas, šobrīd ir mūsu ikdienas sastāvdaļa. Ziņkārīgi mēģinot jaunus salikumus, neparastas konsistences un nepazīstamas garšas vienlaikus gribas kaut ko tik nesatricināmu kā rudzu maize. Izstādes dod iespēju sekot līdzi šādām pārmaiņām un skatīt tās pietuvinājumā.
Šajā stāstā vārds ‘bez’ ir svarīgāks par vārdu ‘ar’. Izstaigājot izstādi Riga Food sapratu, ka liela daļa pārtikas produktu, kas tiek pasniegti kā jaunums, ir zināmu produktu alternatīvas vai pārveidojumi, atsakoties no kaut kā. Soyshliks ir šašliks bez gaļas. Čia sēklu kaviārs ir kaviārs bez ikriem. Biezpiens bez piena, bet no zirņiem. Vistu stilbiņi no kviešiem un zirņiem. Čipši bez eļļas, šokolāde bez cukura. Turklāt liela daļa pūļu šo produktu attīstīšanā veltītas tam, lai iespējami tuvu atdarinātu gaļas, zivs, piena vai cukura garšu un tekstūru. Tas nav vienkāršs uzdevums, tāpēc talkā tiek saukti zinātnieki. Vairākus produktus demonstrēja Latvijas Lauksaimniecības universitāte, kas piedāvājusi ražotājiem gan savus prātus, gan laboratorijas. Stendos risinājās sarunas par proteīniem, aminoskābēm un ilgtspējīgiem risinājumiem, tika akcentēts pārtikas funkcionālais aspekts.
Inovācijas izpaužas arī jaunu dzērienu radīšanā bez alkohola, piemēram, bezalkoholisko kokteiļu jaukšanas meistarklasē top Margarita ar bezalkoholisko tekilu. Secinu, ka ēdiena un dzēriena izvēles, kas vēl pirms gadiem pieciem šķita kaprīzes un izņēmumi, tagad aizvien pārliecinošāk ietekmē tirgu.